Bovetegröt är en antiinflammatorisk frukost som mättar bra. Ett enkelt recept med bovete, växtbaserad mjölk, kanel, kardemumma, ingefära och hallon för dig som vill äta antiinflammatorisk kost och förbättra din tarmflora.

Bovetegröt-en antiinflammatorisk frukost

Bovete är en örtväxt och inte ett sädesslag som man kan tro. Varje dag måste vi få i oss de åtta olika essentiella aminosyrorna som är livsviktiga för oss. Kroppen kan inte tillverka dessa själva utan vi måste därför få i oss dem genom kosten. Bovete innehåller alla åtta essentiella aminosyrorna men även viktiga mineraler som fosfor och magnesium. Bovete är dessutom en källa till protein och fiber. För att våra goda bakterier i tarmarna ska kunna växa är det viktigt att vi får i oss fiber. Bovetegröt är alltså en bra antiinflammatorisk frukost som mättar länge. I det här receptet användes hallon men välj den frukt eller de bär du gillar att äta.

Fagopyrin i bovete

Trots bovetets fantastiska egenskaper är det bra att känna till att bovetets skal innehåller fagopyrin. Fagopyrin kan framkalla allergiska reaktioner som exempelvis irriterade slemhinnor i ögat. Genom att skölja bovetet noga i varmt vatten tar man bort ämnet. Vill du korta ner koktiden på gröten kan du blötlägga bovetet över natten så spar du lite tid på morgonen när det är dags att äta frukost.

För att laga bovetegröt behöver du:

1 dl bovete
2 dl växtbaserad mjölk
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 dl hallon
en tumme ingefära

Gör så här:

1. Koka upp bovetet i en kastrull med vatten.
2. Lägg bovetet i en sil och skölj noga i vatten.
3. Koka bovetet i den växtbaserade mjölken på låg värme i ca 25 minuter.
4. Tillsätt kardemumma, kanel, och riven ingefära.
5. Låt stå och svälla i ca 10 minuter.
6. Tillsätt hallonen.

Om du vill du ha fler tips på antiinflammatorisk frukost kan du titta i vårt arkiv här.