Bönglass! På fredagarna vill barnen gärna ha fredagsmys och då passar detta recept på antiinflammatorisk glass perfekt med en hemlig ingrediens: vita bönor!

Varför ska man du göra en bönglass?

I den här antiinflammatoriska glassen har vi smugit ned vita bönor. De smakar inte så mycket men är en bra källa till fiber och protein. Ett perfekt sätt att få i barnen nyttiga fibrer utan att de är medvetna om det. Vi använde oss utav vita bönor på tetra men det går lika bra att blötlägga och koka torkade bönor. Det går också bra att använda exempelvis svarta bönor eller kidneybönor. Vi valde att använda vita bönor på grund av dess ljusa färg. Ta de bönor du har hemma.

Näringsrik glass vid sjukdom

Den här glassen passar bra om du har ett sjukt barn som inte vill äta men som man ändå vill försöka få i något. Kanske går det bättre om du erbjuder en glass? Hemmagjord glass med vita bönor, banan, jordnötssmör, kardemumma, växtbaserad mjölk och blåbär. Det är roligare att äta mat från en pinne.

Glassform

Vi använde oss av köpta glassformar men har du inte tillgång till det går det lika bra att lägga smeten i mindre glas eller iskuber.

För att laga bönglass behöver du:

1 banan
3/4 dl vita bönor
2 dl växtbaserad mjölk, exempelvis havremjölk eller mandelmjölk
2 msk jordnötssmör
1 krm kardemumma eller ceylonkanel
1 dl blåbär

1. Skölj de vita bönorna noga i vatten.
2. Mixa bananen, de vita bönorna, den växtbaserade mjölken, jordnötssmör och kardemumma i en blender eller med hjälp av en mixerstav.
3. Tillsätt blåbären och rör om.
4. Häll i smeten i glassformar, glas eller i iskuber.
5. Låt stå i frysen i några timmar tills de blivit genomfrysta. Färdigt att servera!

Här tipsar vi om bästa blendern.

Vill du ha inspiration på fler antiinflammatoriska mellanmål klicka här. Här i vårt arkiv samlar vi inspiration och recept på antiinflammatoriska efterrätter.