Kirskålspesto! Kirskål innehåller många vitaminer och mineraler. Här har vi gjort en underbar pesto med solroskärnor eller mandlar, vitlök, olivolja, vinäger och basilika. Överraskande gott och så enkelt att göra!

Kirskål innehåller många nyttiga vitaminer och mineraler

Kirskål ses idag som ogräs men odlades förr i klosterträdgårdar som en matgrönsak. Sedan den förvildades har den spritt sig över nästan hela landet. Till er som har kirskål växandes i trädgården: grattis! Den ersätter spenat och annan sallad och är fullproppad av vitaminer och mineraler. På våren smakar den bäst och kan även ätas färska som de är. Plocka de späda ljusgröna plantorna, när de växer sig större blir smaken lätt besk och kan ha en lätt laxerande effekt. Det kommer nya plantor hela tiden som tur är så kirskål går att njuta av ända till hösten. Kirskål växer lite varstans så gå ut och leta i parker och diken. Ett billigt och klimatsmart tillbehör som passar bra till det mesta.

Blötlägg nötterna eller solroskärnorna

Blötlägg gärna nötterna eller solroskärnorna så att kroppen enklare tar upp all näring. Om din kropp har svårt att äta nötter går det bra att utesluta dem.

För att göra kirskålpesto behöver du:

4 nävar kirskål så att det fyller upp ett durkslag
2 vitlöksklyftor
1 dl solroskärnor eller mandlar, gärna blötlagda
1 dl olivolja
2 msk äppelcidervinäger
några basilikablad
salt
peppar

Gör så här:

1. Skölj av kirskålen i vatten.
2. Lägg i kirskål, riven eller pressad vitlök, solroskärnor eller mandlar, olivolja, äppelcidervinäger, basilika, salt och peppar i en höghastighetsblender eller mixa med hjälp av en mixerstav. Här tipsar vi om den modell vi använder oss av.
3. Mixa alla ingredienser tills du fått en jämn smet och servera som tillbehör till salladen, sås eller dipp.

Vill du ha fler vardagsrecept tipsar vi dig att titta i vårt arkiv här där vi samlar enkla recept.

Följ gärna Tarmgodis på Bloglovin’ och Instagram