Antiinflammatorisk shot! Här är ett antiinflammatoriskt recept på en rivig ingefärsshot som gör att du vaknar. Äter du antiinflammatorisk kost är den här ingefärsshoten något för dig.

Varför ska man dricka ingefärsshot?

Ingefära har antiinflammatoriska effekter, stärker immunförsvaret och stimulerar matsmältningen, minskar gasbildning och motverkar förstoppning. Behåll gärna skalet på ingefäran då det faktiskt är det nyttigaste på ingefäran. Om du mixar shoten ordentligt så märker man inte att skalet är kvar.

Mynta är riktigt nyttigt

Färsk mynta är rik på e-vitamin, c-vitamin, järn, folsyra, och magnesium. Visste du att 100 gram mynta innehåller så mycket som fyra gånger mer c-vitamin, åtta gånger mer järn och drygt tio gånger mer magnesium än blåbär. Riktig superfood som dessutom smakar gott och tillför en fin färg till vår antiinflammatoriska shot. Mynta är också mycket tacksam att odla då den växer på ett omfattande sätt. Den etablerar sig snabbt och förökar sig fort. Bin, humlor och andra pollinerare tycker även om myntans blommor. Låter du blommorna vara kvar bidrar du även till pollinering i din omgivning.

Bra start på morgonen!

Den här shoten är riktigt rivig i smaken och får dig att vakna på morgonen. Starta varje morgon med att dricka denna shot.

För att laga antiinflammatorisk shot behöver du:

ca 4 cm ingefära, gärna med skal
citronsaft från 1 citron
5 myntablad
1 dl vatten eller några isbitar

Gör så här:

Mixa ingefära, citronsaft, myntablad, vatten eller isbitar i en high speed blender eller med en mixerstav tills du fått en jämn dryck. Använder du dig utav isbitar blir shoten lite kallare.

Blir du sugen på en till antiinflammatorisk shot finns det fler här. Vill du dessutom få en extra bra start på morgonen kan vi tipsa om våra antiinflammatoriska frukostar. Här i vårt arkiv finner du dem.