Overnight oats är en riktigt god antiinflammatorisk frukost som du enkelt gör med havregryn, kanel, kardemumma och havremjölk. Servera gärna med nötter och frukt.

Antiinflammatorisk frukost eller mellanmål

När man går över till att äta antiinflammatorisk frukost kan det kännas svårt i början om man är van att exempelvis äta vitt bröd på morgonen. Vad kan man äta? Blir jag mätt? Overnight oat, eller kall gröt på svenska, är en perfekt frukost som mättar bra men passar även bra till mellanmål.

Ceylonkanel vs kassiakanel

Kanel och kardemumma är kryddor som verkar antiinflammatoriskt. Kassiakanelen är den kanel som oftast säljs i vanliga mataffärer. Den innehåller dock kumarin som i höga doser kan skada levern hos känsliga. Välj istället ceylonkanel som har betydligt lägre nivåer av kumarin.

Servera gärna overnight oats med nötter

Servera gärna overnight oats med nötter eller pumpakärnor som du blötlagt över natten. Kroppen kan inte absorbera all näring för att nötterna innehåller något som heter antinuitrienter. Antinuitrienterna sitter främst i skalet och gör det svårare för enzymerna i magen att bryta ner maten. Genom att blötlägga nötterna blir det lättare för kroppen att ta upp all näring.

För att göra overnight oats behöver du:

1 dl glutenfria havregryn
1 dl växtbaserad mjölk, exempelvis havremjölk
1/2 tsk ceylonkanel
1/2 tsk kardemumma

Gör så här:

1. Blanda havregryn med den växtbaserade mjölken, ceylonkanel och kardemumma i ett glas eller i en burk.
2. Låt stå i kylskåp i någon timme. Förbered gärna kvällen innan så har du frukosten redo på morgonen. Perfekt om du inte har så mycket tid men ändå vill äta en bra frukost.
3. Servera gärna med nötter eller pumpakärnor som du låtit ligga i blöt över natten och frukt eller bär.

Vill du har mer inspiration på vad du kan äta till frukost kan du titta här i vårt arkiv. Här finner du fler recept på antiinflammatoriskt mellanmål.